Aalborg Kommune optimerer byggesagsbehandlingen med nye tiltag fra september 2024

Foto: Aalborg kommune.
dato

Aalborg Kommune introducerer nye tiltag for at effektivisere byggesagsbehandlingen

Aalborg Kommune har annonceret nye tiltag, der skal skabe mere fokuseret tid for sagsbehandlere og stille større krav til indholdet af byggeansøgninger. Disse ændringer træder i kraft den 1. september 2024.

Rådmanden har fremhævet nødvendigheden af at anvende kommunens ressourcer bedst muligt, samtidig med at man skal overholde servicemål fastsat af regeringen og Kommunernes Landsforening (KL). For at reducere sagsbehandlingstiden justeres arbejdsprocesser og arbejdsgange fremover.

Et centralt element i de nye tiltag er indførelsen af en månedlig fokusuge, hvor telefonerne vil være lukket for personlige henvendelser til byggesagsbehandlerne. Formålet med dette er at kunne fokusere på at udstede tilladelser og afslutte igangværende byggesager, da hyppige opkald om status på ansøgninger ofte begrænser sagsbehandlingstiden.

Desuden vil der blive stillet skærpede krav til byggeansøgningerne. Fremover vil ansøgninger, der mangler krævede oplysninger, blive afvist. Eksempler på nødvendig dokumentation inkluderer blandt andet fuldmagt fra ejeren og starterklæring fra en certificeret rådgiver. Formålet er at sikre, at ansøgningerne er fyldestgørende, så behandlingstiden kan reduceres. For komplekse byggesager vil der være mulighed for at booke vejledningsmøder.

Med disse tiltag håber Aalborg Kommune at kunne skabe en mere effektiv sagsbehandling, der sikrer hurtigere og mere præcise afgørelser, til fordel for både borgere og erhvervsliv i kommunen.

https://www.aalborg.dk/nyheder/nye-tiltag-skal-nedbringe-ventelisten-paa-byggeansoegninger-i-aalborg-kommune

Kilde: Aalborg Kommune